Saturday, April 7, 2007

تاج من ارتعاشات...

سبحان الله,يوم ما عملت اول تاج ليا,بعتلي الاخ ارتعاشات شويه تاجات مش تاج واحد,و مطلوب مني احفر شويه في دماغي و الاقي اجابات لكل الاسئله دي,ربنا يسهل.
تكلم عن هواية لما بتمارسها بتستغرق فيها تماماً وتنفصل عن عالم الواقع لفترة من الوقت أثناء ممارستها.
زمان قوي,لحد اولي كليه,كنت بحب قوي اقرا,و بندمج ساعات في روايه او كتاب يعجبني,و بعد ما انشغلت في الكليه,و بقيت بقرا فيها اللي يكفيني سنين طويله,بقيت بحب قوي اسمع مزيكا,فيه اغاني معينه بتخليني اركز معاها و انفصل شويه عن الواقع,اظن معظمها لمروان خوري,فيروز و أم كلثوم,بس برده صعب اعتبر المزيكا هوايه,اكتر من انها حاجه بحب تبقي معايا طول الوقت.
هل مقدار سعادتك أو شعورك ايا كان- عند تمرير التاج لك- يختلف حسب المدون الذي يمرر لك التاج؟
هو باعتبار ان محدش تاجني قبل كده,فمجربتش شعور مختلف عن التاج ده,بس عموما التاج ده مبعوتلي من ارتعاشات باشا,فاكيد انا سعيد جدا انه افتكرني بالتاج ده.
هل ترى للتاج أهمية حقيقية؟
اكيييد,بحس انه فرصه كبيره افهم بيها شخصيه ناس كتير من خلال اجاباتهم,خصوصا اني بحب افهمهم من خلال كتاباتهم,كمان بيخليني افتكر احداث و مواقف معينه و انا بجاوب,حسب السؤال يعني.
هل فكرت في عمل تاج خاص لك من قبل؟
لسه عامله يوم ما جالي التاج ده,سبحان الله يعني.
هل تفضل قراءة اجوبة التاج عند المدونين الاخرين؟ أم لا تهتم سوى بالتدوينات الأخرى فقط؟
اكيد,عشان اعرف الناس التانيه بتفكر ازاي,و ايه هي اجاباتهم علي نفس الاسئله اللي انا جاوبتها.
عندما ترد على التاج ما الذي تراعيه اكثر؟
مممممم,اجاوب بصدق,بس اصلا مش بحاول اراعي اي حاجه قوي و انا بجاوب,التلقائيه احسن حاجه.
هل تحرص على قراءة اجابات من تمرر لهم التاج ؟ و هل تغير إجابتهم للتاج شيئا في ادراكك لهم ؟
ما قلنا ايوه عشان اعرف بيفكروا ازاي.
هل تلتزم حرفيا بأسئلة التاج ؟
نسبيا.
ما هي نوعية التاجات التي تفضلها؟
اخضر و باستك من فوق,هو ايه اللي نوعيه التاجات.
هل كنت طالب شاطر فى المدرسة ؟
:p ايوة,كنت دايما بطلع الاول
إيه أكتر مادة حبيتها في المدرسة والكلية؟
في المدرسه,الرياضه و كل فروع العلوم,بالذات الفيزيا.
في الكليه,الاناتومي(التشريح),الكيميا,الميكروبيولوجي(علم البكتيريا و الفيروسات),الفارما(علم الادويه),الجراحه و القلب في الباطنه.
إيه أكتر مادة كرهتها في المدرسة والكلية؟
في المدرسه,القراءه و القصه في العربي,كنت بكره العربي بسببهم,و الاقتصاد في تالته ثانوي,و كمان كرهت الرسم في اعدادي عشان كان بيتضاف علي المجموع,و المدرس كان بيخلينا نرسم حاجات غريبه و خنيقه.
في الكليه مش كتير,بس طبعا اول حاجه طب المجتمع,بكرهه جدا,غير كده مفيش ماده بكرهها قوي,بس يعني مش بستطلف لا النسا و لا الانف و الاذن.
كنت عايز تطلع إيه وأنت صغنن؟
هباب دكتور,و الحمد لله ربنا ابتلاني و حققلي امنيتي.
بس كده,انا جبت اخري و التاج خلص,احب امرره لوائل و محمود عزت,اشرب يا وائل.

2 comments:

Anonymous said...

الاول مرّه واحده كده...ماشاء الله
ربنا يزيدك

Anonymous said...

اصدقائي الأعزاء
نظراً لأنشغالي الشديد ولحتى نهية العام قررت دمج مدونتي سردية وسرديات مصرية وإليكم العنوان الجديد
http://maraseel60.blogspot.com